Neuschwanstein - Monte Grappa

Spektakulær og krevende jubileumsrute i de tyske, østerrikske og italienske Alpene

I 2019 feirer Bergodal 15-års jubileum, og i den anledning lanserer vi nå vår mest spektakulære og krevende tur noen sinne, hvor vi leder deg gjennom de tyske, østerrikske og italienske alpene.

 

Meld deg på

 

 

Dag 1: Neuschwanstein til Innsbruck, 146 km - ca 3380 høydemeter

  • Haltennjoch (1794 moh)
  • Haimingerberg (1660 moh)
  • Kühtai (2256 moh)
  • Highway to Höll (836 moh)

Turen starter i Tyskland. Like ved slottet Neuschwanstein. Vi sykler sørvestover, og allerede etter 3,5 km krysser vi grensen til Østerrike. Det tar ikke mange nye km innen vi vender rett sør, og sykler mot dagens første kategoriserte stigning, Haltennjoch.  Denne dreier oss litt østover igjen, og i bunnen på andre siden venter det lunsj.
Dernest står Haimingerberg for tur, med sine 9,7 km a 10 % i snitt er dette en første smakebit på turens røde tråd - lange bratte bakker. Vel oppe får vi litt hvile, i form av en to km lang utforkjøring. Så tar vi fatt på den siste delen av Kühtai. Er vi heldige er veien opp til dammen åpen.
Det kan nå være greit å få i seg litt næring, som kroppen kan ta til seg på ned den 25 km lange utforkjøringen. inn mot Innsbruck venter 10 km i flatt terreng, før vi avslutter dagen med et brak. Highway to Höll, med 1,6 km a 13,6 % gjennomsnittlig stigning. For de som synes dette blir for mye, kan man trille rett bort til hotellet.

Dag 2: Innsbruck til Kitzbühel, 130 km – ca 2770 høydemeter

  • Kitzbüheler Horn (1928 moh)

Med utgangspunkt i gårsdagens harde start, har vi lagt opp til en rolig og flat innledning på dagens etappe. Vi sykler østover i dalen, og vil følge denne nærmest hele veien til Kitzbühel. Unntakene er noen avstikkere opp i fjellsidene. Disse kan man kutte ut, om beina er preget av gårsdagen. Kanskje er det best å spare alt til dagens avslutning - Kitzbüheler Horn. 10,4 km á 11,6 % er hardt, selv uten belastning i beina fra før. 

Dag 3: Kitzbühel - Heiligenblot, 128 km – ca 2900 høydemeter

  • Großglockner (2571 moh)
  • Franz Josef Höhe (2247 moh)

I dag starter vi å klatre umiddelbart. Riktig nok er ikke den første stigningen verken av det høyeste eller bratteste slaget, men det stiger jevnt i nærmer to mil, til toppen av Pass Thurn (1271 moh). Får vi motvind  i dalen her, merkes det godt. Dernest venter en liten utforkjøring, før vi får tre flate mil inn mot foten av dagens godbit, Großglockner. Klatringen er 27,4 km lang, og har en gjennomsnittlig stigning på 6,2 %. Etter at toppen er nådd triller vi ned noen små km, forserer plattået, før en liten stigning tar oss opp på 2500 moh, nok en gang. Etter det er det bare å trille ned til ca 1800 m, hvor vi tar til høyre, og begynner å stige opp mot Franz Josef Höhe. Her kan vi nyte en helt fantastisk utsikt. Til slutt er det bare å trille en drøy mil ned til Heiligenblot, hvor vi skal overnatte.

Dag 4 : Heiligenblot - Auronzo di Cadore, 109 km – ca 1900 høydemeter

  • Iselberg (1212 moh)
  • Monte Croce (1637 moh)
  • Passo Sant Antonio (1495 moh)

I dag starter vi med to mil slak utforkjøring, før den første av tre mindre klatringer begynner. Etter toppen stuper vi ned til dagens laveste punkt, før vi begynner et 60 km langt strekke med kontinuerlig klatring. Det er snakk om 1,5 - 2 %, men det stiger, jevnt og trutt. Mot slutten blir landskapet stadig villere, og fjelltoppene som omgir oss, høyere. Et fantastisk skue. Som en siste godbit får vi Sant Antonio, som figurerer i årets Giro d'Italia (15. etappen). Vi avslutter med å trille ned til idylliske Auronzo di Cadore, hvor vi skal tilbringe to netter.

Dag 5: Auronzo di Cadore (Hviledag),

De som ønsker kan nå avstå fra sykling, og bare nyte en flott og avslappende dag ved innsjøen.
De øvrige har anledning til å bli med på vår "hemmelige" runde, hvor vi får innslag av harde stignninger, gruspartier, og en serpentinerbakke av de sjeldne. Runden er på ca 85 km.
Det vil også bli gitt mulighet til å sykle andre, og mindre krevende runder, for de som ønsker å vaske beina litt, uten de største utfordringene. Vi anbefaler 28 mm (minimum 25 mm) for de som har ambisjoner om å bli med på denne runden.

Dag 6: Auronzo di Cadore - Sutrio, 130 km – ca 3500 høydemeter

  • Passo delle Mauria (1291 moh)
  • Passo Pura (1433 moh)
  • Sella Rosso (1801 moh)
  • Monte Zoncolan (1733 moh)

Utvilsomt turens kongeetappe. Vi skal over fire kategoriserte stigninger. Trøsten for de som har slitne ben får være at vi befinner oss i et utrolig vakkert område.
De som ikke har kompaktkrank på sin sykkel kan nok komme til å angre bittert på det i dag. Selv proffene kjører på 34-32-utveksling opp Zoncolan. Det er også i dag mulig å kutte ned på turens lengde og antall klatringer, for de som ønsker det.

Dag 7: Sutrio - Barcis, 109 km – ca 2640 høydemeter

  • Frazione Buttea (1013 moh)
  • Passo Rest(1079 moh)
  • Pala Barzana (851 moh)

Også i dag begynner vi med en slak utforkjøring, de første 15 km. Etappen har ingen ekstremt høye topper, men i tillegg til de tre ovennevnte klatringene, skal vi forsere ytterligere fire mindre, men ikke ubetydelige bakker. Likevel er det nok elveleiet Tagliamento, de fleste vil huske best. Dagens siste stigning, Pala Barzana, har rundt 30 svinger, på vei mot toppen. Vi får nesten like mange på veien ned til vakre Barcis. Sjøen har et tiltalende blågrønt vann.

Dag 8: Barcis - San Martino di Gastrozza, 134 km – ca 3700 høydemeter

  • Forcella Staulanza (1780 moh)
  • Passo dello Valles (2031 moh)
  • Passo Rolle (1977 moh)

Nok en hard og begivenhetsrik etappe står for tur. Vi skal bevege oss vestover nær sagt hele dagen, og inn i en del av alpene hvor toppene blir høyere og villere. Vi ender faktisk dagen høyere enn vi var på noen av gårsdagens topper. Allerede fra første tråkk går det oppover i dag, og selv om vi får noen utforkjøringer, vil nok mange oppleve at dagen aldri gir deg fred til å slappe av. Det går opp og ned hele veien. Heldigvis er det relativt siviliserte klatringer, hvor det er lett å finne rytmen. Vi overnatter i vakre San Martino di Gastrozza, på nesten 1500 meters høyde.

Dag 9: San Martino di Gastrozza - Monte Grappa, 122 km - ca 1800 høydemeter

  • Monte Grappa (1850 moh)

De første 70 kilometerne er en behagelig reise nedover dalen. Vi skal bevege oss fra snaut 1500 moh til 119 moh, ved foten av ikoniske Monte Grappa. Klatringen er et skikkelig monster. 18 km a 8,1 % er hardt. Veldig hardt. Den myke starten på dagen, og vissheten om at man kan slappe av i morgen, er forhåpentligvis nok til at de fleste vil evne å ta til seg de inntrykk dette fjellet gir, og således få en verdig avslutning på turen.

Vi ønsker alle lykke til

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta siste nytt fra Bergodal.

Om turen

  • Avreise fra Oslo fredag 4. juli 2019.
  • 9 etapper fra 75 til 146 km
  • 1100 km og 25200 høydemeter
  • Pris kr 25 600,- inkl. fly og hotell.
  • Overnatting på dobbelrom
  • Inkl. middag 2 kvelder
  • Turen er for inntil 20 deltagere.
  • Bagasje og sykler kjøres fra Oslo til Genéve.
  • Du har kun med deg håndbagasje på flyet.
  • Bagasje og sykler blir kjørt til Oslo med bil.
  • Det er følgebil med oss hele veien over Alpene.
  • Fra bilen får du alt du trenger mens vi sykler.
  • Vi starter syklingen kl 9 hver morgen og kommer frem ved hotellet på ettermiddag.
  • Etappene under denne turen er lengre enn våre øvrige turer. Sørg for å få i deg nok drikke og næring.
  • Hotellene er av normalt god til meget god standard.
  • Felles middag om kvelden.
  • Landeveisykkel egner seg best.
  • Cyclocross går, men du bør ha asfaltdekk (vi anbefaler ikke mountain bike på denne turen, da etappene er lengre enn våre øvrige turer)
Webdesign: NEWMEDIA