Alpene til Nice

Bli med på en fantastisk sykkeltur i Alpene over noen av sykkelhistoriens mest berømte fjell, som Col du Grand St. Bernard, Col de l'Iseran, Col du Galibier og Col d'Izoard. Vi starter i Sveits og ender turen ved Middelhavet i Nice. Turen går over åtte (8) dager og er tilpasset syklister på mosjonsnivå.

21.08.15_col-du-galibier_martin_670x.jpg

Meld deg på

 

 

Dag 1: Martigny til Aosta, 78 km - 1975 høydemeter

  • Col St Grand Bernard (2469 moh)

I dag får vi en reell utfordring (det hadde Napolèon også, da han tok samme rute med sin hær i 1800). Col St. Grand Bernard på 2469 moh. Stigningen begynner med en gang fra Martigny. Det er imidlertid en snill bakke i starten - jevn fin stigning. Det blir først virkelig bratt der bilene kjører inn i tunnelen, mens vi syklister tar fatt på de siste seks kilometerene mot toppen. Etter 45 km når vi toppen som også markerer grensen mellom Sveits og Italia. St.Bernards-hunden kommer her i fra, og du kan få kjøpt små miniatyrfigurer for å ta med hjem. Fra toppen kan man omtrent rulle hele veien ned til italienske Aosta. Byen har siden Romerriket vært et knutepunkt i denne delen av Alpene, og har mange godt bevarte minnesmerker.

Dag 2: Aosta til La Rosiere, 61 km - 1642 høydemeter

  • Col du Petit St Bernard (2188 moh)

Vi sykler opp Aostadalen omkranset av borger og slott. Er det klarvær ser vi Mont Blanc rett foran oss. Etter 30 km og noen kilometre før veien går i tunnel under Mont Blanc, tar vi til venstre gjennom Prè-St.Didier, og starter stigningen til Col du Petit St Bernard (2188 moh). Stigningen er på 22 km og ikke spesielt bratt. Fra toppen kjører vi noen kilometre over en høyslette før vi kjører ned til La Rosiere som ligger på 1850 moh. Legg merke til helgenstatuene på høyre side, på vei ned. La Rosiere er et populært skisted om vinteren, og et fint utgangspunkt for fjellturer om sommeren.

Dag 3: La Rosier til Lanslebourg, 80 km - 1734 høydemeter

  • Col de I'Iseran (2764 moh)

Fra La Rosier bærer det nedover. I starten er det mulighet til å ta to ruter. Man kan kjør nesten hele veien ned til Bourg-St-Maurice, eller man kan ta en snarvei langs fjellsiden slik at man ikke taper så mange høydemetre. Første trinn av dagens stigning er opp til Val d'Isére. Vi passerer det kjente skistedet Tignes. Inn mot Val d'Isére får vi hvilt beina våre før vi tar fatt på klatringen til Col de I'Iseran på 2764 moh. Nedkjøringen er vill og vakker. 

Dag 4: Lanslebourg til Briancon, 112 km - 2109 høydemeter

  • Col du Telégraphe (1570 moh)
  • Col du Galibier (2646 moh)

I dag skal vi over det klassiske Tour de France-fjellet Col du Galibier. Dagen starter med lett syking nedover fra Lanslebourg. Etter 40 km kommer vi til St.Michel-de-Maurienne. Her starter klatringen opp til Col du Telégraphe (1570 moh). Etter Col du Telégraphe går det fem km nedover til Valloier. Her starter oppkjøringen til mektige Col du Galibier (2646 moh). Etter ni km nedkjøring kommer vi til Col du Lautaret (2058 moh). Tar man til høyre, vestover, kommer man ned til La Grave og Alpe-d'Huez. Vi tar venstre, østover, og får 27 lettkjørte km ned til Briancon - Alpenes høyeste by.

Dag 5: Briancon til Pra Loup (Barcelonnette), 108 km - 2737 høydemeter

  • Col d'Izoard (2360 moh)
  • Col de Vars (2111 moh)
  • Pra Loup (1630 moh)

Fra Briancon starter vi direkte klatringen til Col d'Izoard (2360 m). Veien slynger seg opp den grønne fjellsiden ovenfor Briancon. Mot toppen er det en forvitret fjellside som ser ut som en gigantisk grushaug. På nedkjøringen kan du se noen karakteristiske klippesøyler. Etter noen km på nedkjøringen tar serpentinersvingene slutt og vi får noen bratt rette nedoverbakker.  Vi starter stigningen mot Col de Vars (2111 moh) fra Guilleste. Etter toppen skal vi ned til den koselige lille byen Barcelonnette.

Dag 6: Barcelonnette rundtur, 139 km - ca 3300 høydemeter

  • Col d'Allos (2247 moh)

  • Col des Champs (2087 moh)
  • Col de la Cayolle (2326 moh)

  • Pra Loup (1630 moh)

To netter i Pra Loup gir mulighet for en hviledag, hvor du også kan ta en kort tur ned til Barcelonette og nyte småbyens sjarm. Du kan også ta en utfordrende sykkelrunde, med tre ordentlige fjellpass.

Vi starter med Col d'Allos, hvor vi får flott utsikt mot rundturens avsluttende kløft. Vi kjører ned til Colmars, hvor den gamle festningen Fort de France er verd en avstikker, før vi klatrer gjennom pinjeskogen opp Col des Champs. Nyt utsikten fra den karrige toppen og kos deg på perfekt underlag nedover mot dagens siste store pass, Col de la Cayolle. Her er veien perfekt skåret inn i fjellveggen, de siste kilometrene mot toppen. 

Dag 7: Pra Loup (Barcelonnette) til St. Martin-Vèsubie, 115 km - 2668 høydemeter

  • Cime de la Bonette (2802 moh)
  • Col St. Martin (1500 moh)

Dette er turens hardeste dag, både mht. lengde og fjell. Vi skal over turens høyste pass - Cime de la Bonette (2802 moh - 53 km). Det er imidlertid ikke avskrekkende bratt, bortsett fra den siste kilometeren mot toppen. Når du står på toppen vet du at ikke mange har vært høyere enn deg med sykkel i Europa. Etter nedkjøringen kommer vi til St.Etienne-de-Tinèe. Vi følger videre elva Tinée i 33 km, langs en fin dal. Nå skal vi ta av til venstre, østover, mot St. Martin-Vésubie og klatringen til Col St. Martin på 1500 moh.  Vi kommer nå inn i de østlige delene av Provence, og kjenner lukten av Middelhavet. Fra Col St.Martin går det rett ned til St. Martin-Vèsubie.

Dag 8: St. Martin-Vèsubie til Nice, 61 km - 454 høydemeter

Lørdag og siste sykkeldag. Eventyret nærmerer seg slutt. Vi følger elva Vésbuie, før vi tar av mot Levenes etter 24 km. Når vi kommer til Nice kjører vi ned til Promenade Des Anglais og strand. Vi kan innta en kald øl med blikket mot Middelhavet og Alpene i ryggen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta siste nytt fra Bergodal.

Om turen

  • Avreise fra Oslo fredag 22. juni 2018.
  • 8 etapper fra 62 til 125 km
  • 731 km og 16 619 høydemeter
  • Pris kr 22 000,- inkl. fly og hotell.
  • Overnatting på dobbelrom
  • Inkl. middag 4 kvelder
  • Turen er for inntil 20 deltagere.
  • Bagasje og sykler kjøres fra Oslo til Aosta.
  • Du har kun med deg håndbagasje på flyet.
  • Bagasje og sykler blir kjørt til Oslo med bil.
  • Det er følgebil med oss hele veien over Alpene.
  • Fra bilen får du alt du trenger mens vi sykler.
  • Vi starter syklingen kl 9 hver morgen og kommer frem ved hotellet tidlig ettermiddag.
  • Hotellene er av normalt god standard.
  • Felles middag om kvelden.
  • Landeveisykkel egner seg best.
  • Terrengsykkel går, men du bør ha asfaltdekk.
Webdesign: NEWMEDIA