Bruksanvisning GPS-spor

Bakgiret

  1. Plasser sykkelen i stativ eller få nærmeste tilgjengelige person til å holde opp sykkelen bak slik at bakhjulet løper fritt. Snur du sykkelen opp ned, vil du få problemer med å få kjedet til å falle riktig inn på tannhjulene.
  2. Legg kjedet på midterste drev foran og minste tannhjul bak (bruk girene). Wiren på bakgiret skal nå normalt være på det slakkeste.
  3. Gir opp ett gir bak.
    1. Dersom kjedet ikke klatrer opp på neste tannhjul, er wiren for slakk. Forutsatt at den ikke er alt for slakk (at den altså ikke har begynt å "ta" enda), strammer du vha. justerskruen (skruen som omslutter wiren der denne går inn i giret nderst på wiren). Skru sakte utover mens du trår sakte kjedet rundt. Når kjedet legger seg fint opp på det nest minste tannhjulet skal girene være OK. Dobbeltsjekk ved å gire tilbake. Vil ikke kjedet legge seg ut på det minste tannhjulet, har du strammet litt for mye. Justèr og prøv deg fram for å finne den perfekte innstillingen ved å gire opp og ned mellom minste og nest minste tannhjul mens du justerer stramming/slakking.
    2. Dersom kjedet klatrer "i overkant" av ett tannhjul, dvs. enten klatrer to tannhjul på én giring eller nesten gjør det, er wiren for stram. Skru da sakte justerskruen innover (slakker wiren) mens du trår og gjør den siste perfekte finishen som under pkt. a).
    3. Dersom wiren er alt for slakk, og du ikke får kjedet til å klatre uansett hvor mye du justerer justerskruen utover, må du løsne på wiren og stramme etter for hånd før du fester den i giret på nytt og justerer etter pkt. a) eller b) . NB! Husk å skru tilbake justerskruen først!
  4. Dersom kjedet har en tendens til å ville gå utenfor de to ytterste tannhjulene, kan dette skyldes feil justering av yttergrensene for kjedets girområde. Korrigering av dette gjøres vha. de to små skruene som finnes på giret (den tredje skruen justerer girets vinkel mot ramma, og trenger normalt ikke å justeres).
  5. Dersom girene etter dette fortsatt ikke fungerer tross perfekt skifting mellom de to ytterste tann- hjulene, er det sannsynligvis en annen årsak til problemet. Mest sannsynlig er det trege wirer som ikke slipper etter like mye wire som den strammer: ha olje på wirene, eller skift wire og strømper!). Forøvrig kan du ha fått et skjevt girøre eller gir, eller kjedet kan være slitt.

Framgiret

Prinsippet blir i utgangspunktet det samme. Still inn ytter-grensene vha. de to justerskruene som sitter oppå framgiret. Dersom wiren er noenlunde riktig slakk/stram (det er den normalt), benytter du justerskruen inne ved girhendelen til finjustering.

Hvordan skal jeg bruke girene ?

Girene skal hjelpe deg å holde en jevn tråkkfrekvens og tilsvarende jevn belastning på musklene. Ikke overdriv bruken av giret – er du sliten og bakken bratt, nytter det ikke å ”gire” seg opp bakken. Det er lov å hvile, og det er lov å gå.

Giret består av 7-10 tannhjul bak (bakkrans) og 2-3 tannhjul foran (krankgiret). Kjedet vil alltid gå over begge tannhjulene, og avgjør hvor lett sykkelen er å tråkke. Stort tannhjul foran, og lite tannhjul bak gir et tungt gir, og vice versa.

Det er en utbredt oppfatning at dersom en sykkel har 3 kranser foran, og 8 kranser bak, har sykkelen 24 gir (3x8 kombinasjoner). I teorien er dette riktig, men i praksis blir det for stor belastning på kjedet dersom man tar i bruk alle posisjonene. Dette kan føre til stor slitasje på tenner og kjede, og i verste fall kjedebrudd. Reparasjon av kjedet, hvis det ikke er for ødelagt, lar seg gjøre på veien, men krever spesialverktøy og en viss fingerferdighet.

De to mest ekstreme posisjonene på girene, og som absolutt bør unngås er :

  1. Stort tannhjul foran + største tannhjul bak
  2. Liten tannhjul foran + minste tannhjul bak

Er det 9 tannhjul på bakgiret, kan følgende regime praktiseres:

Stort tannhjul foran går mot

  • minste tannhjul bak ( nr 1) og 2,3,4,5og (6)

Mellomste tannhjul foran går mot

  • tannhjul 3,4,5,6,7 bak

Minste tannhjul foran går mot

  • tannhjul (5), 6, 7,8og 9.

Se ned på girene av og til for å sjekke at du holder deg innenfor regimet.

Syklene mangler clutch (kobling) slik vi kjenner det fra bil og motorsykkel. På sykkel løfter vi kjedet rett inn på nytt tannhjul mens vi lar beina gå videre rundt. Denne, litt brutale handlingen, krever en viss følsomhet i både ører, hender og føtter for å bli bra:

  1. Når du bytter gir; la beina fortsette rundt i samme frekvens som før du bytter gir. Hvis du stopper opp å trå, kan du få slakk i kjedet, det hopper av eller kiler seg, eller worst case: backlash på giret, med ødelagt gir, hjul eller girøre som resultat.
  2. Gir ned (til et lettere gir) før du sykler inn i en bratt bakke, unngå giring midt i kneiken.
  3. Hvis du ikke er veldig lett, eller en erfaren girer, unngår du å gire når du står i ramma. Det kan være å be om kjedebrudd.
  4. Lytt til kjedelydene, skurrer det, prøver du å stramme eller slakke justeringene foran på giret. Girhendler slites, nye wirer strekkes og ikke la deg lure av evt. tall på girhendlene, eller ”klikk” i girhendlene, men se ned på giret og press eller slakk på giret til du har kjedet på ønsket skive.
  5. Et rent, oljet kjede girer bedre enn et skittent og tørt kjede.
Webdesign: NEWMEDIA