Dolomittene rundt

Opplev Dolomittene på sitt beste

Bergodal inviterer til en tur over Italias tøffeste fjell. Det blir garantert en utrolig flott sykkelreise. Vi skal over noen av Dolomittene og Italias høyeste pass, der Passo dello Stelvio er høyest (2767 moh). Andre pass kjent fra Giro di Italia er Passo di S. Pellegrino (1918 moh), Passo di Fedaia (2057 moh), Passo di Erbe (2004 moh) og Passo di Gavia (2621 moh). Få andre europeiske fjell slår de naturskjønne Dolomittene.

00.00.00_dolomittene_frank_670x.jpg

Meld deg på

 Video fra Dolomittene 2017

 

Dag 1: Trento til Cavalese, 102 km - 2011 (3327) høydemeter

  • Passo di Manghen (2047 moh)
  • Pampeago (1757 moh)

Dagen starter med en frisk utforkjøring ned til sentrum av Trento. Herfra sykler vi sørover til Mattarello før vi dreier østover og starter på dagens første stigning i retning Levico Terme. Fra Levico sykler vi østover opp Val Sugana. Etter 15 km ved Borgo Valsugana (418 moh) tar vi av nordover opp Val de Calamento. Klatringen opp til Passo di Manghen (2047 moh) starter. Stigningen er på 22 km. De siste 7 km er bratte, med gjennomsnittlig stigning på ca 10 %. Veien er smal, men med fin asfalt. Fra toppen kjører vi ned Val Cadino og kommer til Val di Fiemme. Vi krysser dalbunnen og kommer til Cavaleze (1000 moh). Det kjente turrennet Marcialonga har målgang i Cavaleze. 

Pluss: For de som vil ha en ekstra runde anbefaler vi å fortsette et par kilometre opp dalen til Tesero. Her tar vi av rett nordover og starter den knallharde stigningen til Pampeago (1757 moh). Bakken er 7 kilometer, der de siste 5 kilometrene har en gjennomsnittlig stigning på 11,1 %. På det bratteste er det 15,5 %.

Dag 2: Cavalese til Canezei, 95 km - 2256 høydemeter

  • Passo di S. Pellegrino (1918 moh)
  • Passo di Fedaia (2057 moh)

Dagens etappe er både krevende og vakker. Fra Cavalese sykler vi opp Val di Fiemme til Moena. Ved Moena tar vi mot øst opp Val di S. Pellegrino. Passo di S. Pellegrino (1918 moh) nås etter 11 km. Passo di S. Pellegrino var målgang på 15.etappe av Giro di Italia 2007. Fra toppen er det en meget bratt nedkjøring til Cencenighe (773 moh). Vi fortsetter nordover mot skistedet Alleghe og videre nordover ved Caprile. Her tar vi av vestover og starter klatringen til Passo di Fedaia (2057 moh). Klatringen, som er turens bratteste, er på 15 km og de siste 5 km har gjennomsnittlig stigning på 11%. På toppen er det en demning i forbindelse med et kraftanlegg, slik at vi får 3 flate kilometre. Nå kan vi nyte nedkjøringen til Canazei (1465 moh). Vi er nå i Val di Fasso, og Canazei er et hektisk skisted om vinteren, men nå på sommeren er det roligere.>

Dag 3: Canazei til Passo di Erbe, 64 km - 2864 høydemeter

  • Passo di Sella (2244 moh)
  • Passo di Gardena (2121 moh)
  • Passo di Erbe (2004 moh)

I dag skal vi inn på det vi i Bergodal kaller Sella-ringen, som går gjennom noen fantstiske fjellformasjoner. Vi starter klatringen rett fra start opp 11 km til Passo di Sella (2244 moh), eller Sella Joch, som de tysktalende innbyggerne i området kaller toppen. Stigningen er jevn og fin, men med noen knekkere mot toppen. Vi kjører ned ca 5 km, før vi tar østover opp noen hundre høydemetre til Passo di Gardena (2121 moh). Etter toppen kommer vi ned til Corvara og vi kommer inn i Val Badia. Nå får vi noen lette kilometre ned dalen til S.Martino. Her starter stigningen opp Passo di Erbe / Wurzjoch (2004 moh). Klatringen går i to etapper med en liten nedkjøring halvveis. De siste fem kilometrene er temmelig bratte. Vi har hotellet vårt på toppen av passet.

Dag 4: Passo di Erbe til Merano, 119 km - 2988 høydemeter

  • Passo di Monte Giovo / Jaufenpas (2009 moh)

Fra Passi de Erbe skal vi ned 1500 høydemetre til Bressanone. Byen kalles også Brixen av den dominerende tysktalende delen av befolkningen. Fra Bressanone sykler vi 25 km nordover opp Val Isarco til Vipiteno. Fortsetter du nordover kommer du til Brennerpasset og Østerrike. Vi tar av vestover, og ved Casateia starter stigningen på 15 kilometre mot Passo di Monte Giovo / Jaufenpas (2009 moh). Fra toppen får vi en nydelig nedkjøring mot Val Passiria. Dalen er en eneste stor frukthage, helt ned til Merano (323 moh).

Dag 5: Merano til Bormio, 102 km - 3272 høydemeter

  • Passo di Stelvio (2758 moh)

Dette er dagen de fleste har gledet og gruet seg til. Vi skal over Italias høyeste pass! Dagen starter med å sykle opp Val Venosta, som er en meget frodig dal med flotte frukthaver. Det går lett oppover i 45 km, og vi skal faktisk opp fra 323 moh. til ca. 900 moh. der selve "bakken" starter. Ved Prato allo Stelvio kjører vi inn i en stigning som aldri ser ut til å ta slutt. Et stykke etter Trafoi begynner de berømte Stelvio-serpentinerne. Lengre opp i bakken passerer du hotellet til alpinlegenden Gustavo Thöni. Fjellsiden går bratt oppover, og tankene går kanskje til de italienske ingeniørene som har bygd denne praktfulle veien. Sving på sving tar deg videre oppover til du når Passo di Stelvio på 2758 moh. Herlig! En artig sak er at grensen mellom Italia og Sveits tangere toppen. Etter toppen starter en kolossal nedkjøring til Bormio. 22 km rett ned. 

Dag 6: Bormio til Ponte Di Legno, 45 (67 km - 1420 (2177) høydemeter

Dette er turens korteste etappe, men vi skal over et av Italias mest berømte pass. Stigningen starter pent og pyntelig fra Bormio, men det blir gradvis brattere. Etter 25 km når du Passo di Gavia på 2621 moh. Fra toppen har du 17 stupbratte kilometer ned til Ponte di Legno (1258 moh). Denne nedkjøringen er nok den hardeste og farligste på turen. Stedvis svært bratt, svingete og smal vei. Vær obs på en tunnel uten lys, halvveis i nedkjøringen. Den svinger så mye at du ikke ser åpningen fra starten av tunnelen.

Pluss: Føler du for flere utfordringer, kan du fra Ponte Di Legno sykle opp de 11 kilometrene til Passo del Tonale (1883 moh).

Dag 7: Ponte di Legno til Castione delle Presolana, 98 km - 2295 høydemeter

  • Passo del Vivione (1828 moh)
  • Passo della Presolana (1297 moh)

Vi sykler slagt nedover sør vest mot Edolo (699 moh), og fortsetter så noen kilometre videre sørover. Nå skal vi ta av vestover på en uvanlig smal vei. Veien tar oss 19 kilometre oppover til Passo del Vivione på 1828 moh. Passet er en av våre favoritter, med smal svingete vei og utmerket asfalt. Det bærer så ned til Dezzo (750 moh). Stigningen til neste pass begynner direkte. Vi skal opp 7 kilometre til Passo della Presolana på 1297 moh. Hotellet vårt ligger noen kilometre etter toppen, rett før Castione della Presolana. 

Dag 8: Castione delle Presolana til Bergamo, 81 km - 1730 høydemeter

  • Col di Zambla (1257 moh)

Det er alltid litt vemodig å sykle siste etappe, men vi skal i alle fall glede oss over et lite pass inn mot Bergamo. Fra hotellet er det en pen liten nedkjøring til Clusone, som er Paolo Savordellis hjemby. På en tur tok vi igjen en kar her som hardnakket påsto han var Savordellis trengingskamerat. Fra Clusone fortsetter vi sørover, og etter noen få kilometre ved Ponte Nossa (450 moh) tar vi av vestover på en liten vei. Stigningen starter umiddelbart opp de 13 kilometrene til Col di Zambla (1257 moh). Nå bærer det ned mot Bergamo. En fin liten by i enden av Po-sletta. Fra hotellet kan man ta taubanen opp til Bergamo Alta, der du kan nyte en bedre middag med utsikt over den endeløse Po-sletta.

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta siste nytt fra Bergodal.

Om turen

  • Avreise fra Oslo fredag 22. juni 2018.
  • 8 etapper fra 45 km til 119 km.
  • 905 km og 20 730 høydemeter.
  • Pris kr 22 500,- inkl. fly og hotell.
  • Overnatting på dobbeltrom.
  • Inkl. middag 4 kvelder.
  • Turen er for inntil 20 deltagere.
  • Bagasje og sykler kjøres fra Oslo til Levico Terme.
  • Du har kun med deg håndbagasje på flyet.
  • Bagasje og sykler blir kjørt til Oslo med bil.
  • Det er følgebil med oss hele veien.
  • Fra bilen får du alt du trenger mens vi sykler.
  • Vi starter syklingen kl 9 hver morgen og kommer frem ved hotellet tidlig ettermiddag.
  • Hotellene er av normalt god standard.
  • Felles middag om kvelden.
Webdesign: NEWMEDIA