Nok trent

Er jeg i god nok form?

Du lurer kanskje på om du er i god nok form for våre reiser. Vi har turer med forskjellig vanskelighetsgrad. Fra lette turer i Toscana med dagsetapper 40 - 50 km, til vår tur til Dolomittene med dagsetapper på opp til 120 km og med til sammen nærmere 15.000 høydemeter.

Turer i Toscana, Provence eller Piemonte

Våre turer i disse kulturlanskapene er noe de fleste greier. Dagsetapper er på 20-60 km. Har du tilbrakt hele vinteren på sofaen anbefaler vi noe trening på forhånd. Du er i god nok form om du greier å sykle 50 km, og neste dag greier å sykle den samme distansen på nytt. Toscana og Piemonte har et kupert landskap, og skal du sykle 100km eller mer hver dag, bør formen være som på fjellturene -se nedenfor.

Turer i Alpene, Pyreneene og Dolomittene

På våre turer til Alpene, Pyreneene og Dolomittene er det dagsetapper på ca 100 km. Vi skal på disse turene over høye fjellpass, og du bør være sikker på at du greier å komme opp de lange bakkene. Flere av fjellene vi skal over har stigninger på over 20 km. I Norge kan det sammenlignes med f.eks. Trollstigen eller fra Lom til toppen av Sognefjellet. I tillegg må du være så trygg på sykkelen at du greier å sykle ned bratte og svingete bakker.

Det er klart du må ha et visst treningsbakgrunn for å ha glede av slike turer, men mosjonsnivå holder. Vet du at du greier å sykle 100 km i kupert terreng på en dag, og at du neste dag fint greier å sykle 100 km til, da har du det nivået du må minst være på. Vi anbefaler at du minimum har syklet 100-200 mil i forkant og hatt enkelturer på 10 mil eller mer. Dere som sykler turritt vil normalt ha gode forutsetninger for å gjennomføre turene.

Det vil være med deltagere som er i god form, og det vil være deltagere som er i mindre god form. Dette er uproblematisk. I sykling  sparer du krefter når du ligger på hjul på grunn av luftmotstanden. Dette har betydning når det går fort, dvs på flater og nedoverbakker. Oppover har det liten betydning. I oppoverbakker blir syklingen individuell eller i mindre grupper.

Etter å ha arrangert turer i mange år, er erfaringen at vi sykler sammen på flater. De sterkeste og de som vil måle krefter sykler på i bakkene, mens vi andre tar det  med ro. Alle stopper på toppen - ofte kombinert med mat og drikke, slik at vi starter syklingen nedover i samlet flokk. Skulle du bli sliten en dag, kan du sette deg i bilen.

Webdesign: NEWMEDIA