Sveits rundt

Krevende tur i de sveitsiske alper

Turen starter i Italia, og tar deg først til Como-sjøen før vi drar inn i Sveits. Vi skal innom kjente steder som St Moritz, Bormio og Davos. På denne turen skal vi over de aller høyeste av passene i Sveits: 14 pass over 2000 moh.

00.00.00_sveits_frank_670x.jpg

 

Meld deg på

Se VillaKvilas video fra 2011 her

 

 

Dag 1: Bergamo - Colico 103 km - 1682 høydemeter

  • Culmine San Pietro (1254 moh)

Turen starer i italienske Lombardia i den hyggelige byen Bergamo. Vi kjører på mindre veier over fjellene nord for Bergamo. Høyest punkt er Culmine San Pietro (1254 moh). Vi kjører ned til Bellano ved Largo Como (kjent fra en rekke filmer som Star Wars, James Bond og Ocean's Twelve).

Dag 2: Collico - Celerina, 81 km - 1816 høydemeter

  • Malojapass (1850 moh)

Starten går langs Comosjøen. Etter ca 50 km krysser vi grensen til Sveits og stigningen opp til Malojapass (1850 moh). Passet er starten på den lange Engadin-dalen. Nå holder vi oss i samme høyde langs Largo di Sils og Silvaplanersee, frem til St Moritz. Byen regnes som det elste og mest kjente vintersportsstedet i verden. 

Dag 3: Celerina - Bormio, 77 km - 1316 høydemeter

  • Passo del Bernina (2328 moh)
  • Forcola di Livigno (2315 moh)

Ut fra St Moritz tar vi av sørvestover mot Lago Bianco (2234 moh) og Passo del Bernina. Bernina-banen, eller Rhaetian Railway, går over passet. Dette er alpenes høyeste jernbane og med stigning opp mot 7 % er den også en av verdens bratteste jernbaner. Banen går fra St. Moritz over Bernina passet til Tirano i Italia. Den står også på UNESCOs verdensarv liste. Et stykke på nedkjøringen tar vi at nordover mot Forcola di Livigno og Italia. På vei ned kjører vi innom Livigno, kjent som et skatteparadis. Fra Livigno sykler vi igjen sørvestover. Vi skal først over Passo d'Eira så Passo di Foscagno. Nå bærer det ned gjennom Valdidentro til Bormio (1225 moh).

Dag 4: Bormio - Davos, 101 km - 3069 høydemeter

  • Umbrail Pass (2501 moh)
  • Ofenpass (2149 moh)
  • Fluelapass (2383 moh)

Fra Bormio starter vi på oppkjøringen til Passo de Stelvio (kjøres på vår tur "Dolomittene rundt"). Vi tar av før toppen nordover mot Sveits, over Umbrail Pass. Dette er turens høyeste pass på 2501 moh. På nedkjøringen er det noen kilometre med grusvei, før vi kommer til Val Müstair. Dalen som i tidligere tider har vært temmelig isolert mellom høye pass. Her snakker de en egen dialekt av retoromansk. Vi er på vårt østligste punkt av turen vår og tar vestover over Ofenpass. Nå går ruten gjennom den Sveitsiske nasjonalparken (Sveits eneste nasjonalpark, opprettet i 1914). Etter nasjonalparken sykler vi opp til Susch og videre opp til Fluelapass. Så bærer det rett ned til Davos.

Dag 5: Davos - Bonaduz, 67 km - 1563 høydemeter

  • Lenzerheidepass (1549 moh)

Fra Davos sykler vi Landwasser-dalen mot sør-øst. Etter 30 km tar vi nordover over Lenzerheidepass, mot Lenz og Chur. Fra Chur sykler vi opp Surselva-dalen til Bonaduz. Dette er et område der det retoromanske språket og kulturen står sterkt.

Dag 6: Bonaduz - Andermatt, 82 km - 2037 høydemeter

  • Oberalppass (2044 moh)

Fra Bonaduz forsetter vi opp Surselva-dalen. Etterhvert starter selve stigningen opp til Oberalppass. Her har Rhinen sitt utspring fra Tomasee. Så bærer det nedover til Andermatt som er et knutepunkt i denne delen av Sveits. 

Dag 7: Andermatt - Ulrichen, 92 km - 2229 høydemeter

  • Sustenpass (2224 moh)
  • Grimselpass (2165 moh)

Fra Andermat passerer vi Djevelbroa, før vi tar av over Sustenpass. Passet står som nr. 30 på Proscyclings Topp 50 liste. Videre ned til Innertkirchen, før vi starter oppstigningen mot Grimselpass.

Dag 8: Ulrichen - Ulrichen, 100 km - 2481 høydemeter

  • Nufenenpass (2478 moh)

  • St. Gotthardpasset (2108 moh)
  • Furkapass (2431 moh)

I Ulrichen er det mulig å ta en hviledag. Du kan også ta en flott rundtur som tar deg over tre pass. Først ut er Nufenen pass. Nesten 14 km med 8 % i gjennomsnittlig stigning. Så følger St. Gotthardpasset. Utfordringen her er at den klassiske ruten hovedsakelig er på brostein. Passet står som nr 24 på Procyclings Topp 50 liste. Til slutt kommer Furkapass. Heftig! 

Dag 9: Ulrichen - Domodossola, 99 km - 1962 høydemeter

  • Simplonpass (2005 moh)

Fra Ulrichen sykler vi nedover det som kalles øvre Rhone-dalen, som munner ut i Geneve-sjøen. Vi følger dalen til Brig-Glis. Her starter vi klatringen til Simplonpass. Vi følger den gamle veien i starten som er bratt og gir oss en storslagen utsikt. På nedkjøringen krysser vi grensen til Italia før vi kommer til Domodossola. Vi blir hentet med buss og kjørt tilbake til Bergamo. 

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta siste nytt fra Bergodal.

Om turen

  • Avreise fra Oslo torsdag 5. juli 2018
  • 9 etapper fra 57 til 102 km
  • 780 km og 17868 høydemeter
  • Pris kr 27 000,- inkl. fly og hotell.
  • Overnatting på dobbelrom
  • Inkl. middag 4 kvelder
  • Turen er for inntil 20 deltagere.
  • Bagasje og sykler kjøres fra Oslo til Bergamo.
  • Du har kun med deg håndbagasje på flyet.
  • Bagasje og sykler blir kjørt til Oslo med bil.
  • Det er følgebil med oss hele veien over Alpene.
  • Fra bilen får du alt du trenger mens vi sykler.
  • Vi starter syklingen kl 9 hver morgen og kommer frem ved hotellet tidlig ettermiddag.
  • Hotellene er av normalt god standard.
  • Felles middag om kvelden.
  • Landeveisykkel egner seg best.
  • Terrengsykkel går, men du bør ha asfaltdekk.
Webdesign: NEWMEDIA