Sykkelen

Denne beskrivelsen gjelder for våre turer til Dolomittene, Pyreneene og Alpene. Sykkelen er ditt viktigste redskap på turen, men du trenger ikke sykkel i superklasse. Det viktigste er at den er godt vedlikeholdt og egnet for en tur som dette.

Vedlikehold

For din og de andre i gruppens sikkerhet, må du stille med en godt vedlikeholdt sykkel. Wire må være hele og relativt nye. Hjulene må være stramme og rette. Styrelager, kranklager, hjullager og pedallager skal være uten slak og gli lett. Girene skal fungere - sjekk spesielt de letteste girene. Dekkene må være uten særlig slitasje - helst nye.

Sykkeltype

På våre turer egner landeveisracer seg best. Landeveissykkelen har smale og store hjul, og du har en god sittestilling. Anbefalt girutveksling er kompaktkrank 50/34 og 12/32 bak.

Cyclocross-sykkel fungerer også fint (28"-hjul og skivebremser). De fleste cyclocross-syklene leveres med utveksling foran på 46/36 og 11/28 bak. Vi vil anbefale å bytte til kompaktkrank for landeveisykkel (50/34) og til 12/32 bak.

Hvis du ønsker å bruke terrengsykkel bør den være lett. Rimelige terrengsykler blir som oftes i tyngste laget. Dempegaffel er ikke en fordel. Den øker vekten og fører til at sykkelen gynger når du står og tråkker i bakkene. På terrengsykkel bør det være asfaltdekk.

Gir og utveksling

Vi skal over høye fjell. Du må derfor ha lette gir på sykkelen. Generelt gjelder det at du må så lett utveksling som mulig. (Vi har aldri opplevd at noen har klaget på at de har hatt for lette gir.) For terrengsykkel er dette ikke noe problem, da disse syklene er levert med tre klinger foran og tilstrekkelig stor krans bak.

Kjører du med racersykkel anbefaler vi sterkt å sette på en girkrans der den største skiven bak har minimum 27 tenner. For Shimano er den største skiven på landeveiskransen 28 tenner. På Shimano kan du også sette på terrengsykkelkrans med 32 tenner. Dette er ikke et oppsett som blir anbefalt hverken av Shimano eller på mange sykkelverksteder. Vi har imidlertid erfart at dette fungerer greit i praksis, så lenge du husker på å ikke bruke den store skiven foran og de to største skivene bak.

På Campagnolo er den største skiven på kransen (bak) 29-tenner, dette gjelder både for 9, 10 og 11 delte kranser.

For å få enda lettere gir på landeveissykler kan du sette på såkalt kompakt-krank, der den minste skiven foran er på 34 eller 36 tenner og den største er på 50 tenner. Landeveissykler ble tidligere levert med 39/53 klinge foran som standard, nå er standarden stort sett kompaktkrank. Et annet alternativ er tredelt krank. Fordelen med kompaktkrank i forhold til 3-delt krank, er at du ikke trengter å skifte ut girsjalteren foran.

Generelt vil vi anbefale kompaktkrank for alle syklister som er på mosjonsnivå.

Bremser

Du må ha gode bremser. Sett på nye bremseklosser. Husk at klossene skal stå rett på felgen. Bremsene skal være justet slik at klossene nesten tar inn på felgen, slik at dødgangen blir mist mulig når du bremser. Unntaket her er for Campagnolo-bremser der avstanden skal være 3 mm.

Hjul og dekk

For landeveisykler står det viktigste valget mellom aluminiumsfelger eller karbonfelger, og felger for pariserdekk (tubular) eller vanlige dekk (clincher). Generelt har karbonfelger dårlige bremseegenskaper, spesielt når det regner. Høye felger (35 mm eller høyere) bør ikke brukes over høye fjell fordi de er mer utsatt for vindpåvirkning i utforkjøringer. Korrekt limte pariserdekk er det sikreste du kan sykle på. Ulempen med pariser er at det tar lengre tid med dekkskifte etter punktering. 

Når man sykler på landeveien skal dekkene ha gode rulleegenskaper og godt feste i svingene. De billigste dekktypene har ofte hard gummi som gir dårlige bremse- og svingegenskaper, samt gi dårlig feste på våt veibane. De fleste landeveisykler leveres  med dekkbredde på 23 mm. Vi anbefaler noe bredere dekk (25 eller 28 mm), som gir mer komfortabel kjøring, bedre sving- og bremseegenskaper. Anbefalt dekktype: Continental Grand Prix 4000S II.

Dekktrykk har betydning for kjøreegenskaperne for sykkelen. Knallharde dekk gir ukomfortabel sykling, dårligere svingegenskaper og øker risikoen for punktering. Vi anbefaler ikke dekktrykk på mer enn 7 bar (100 psi).

Kjører du cyclocross eller terrengsykkel er det en stor fordel å sette på asfalt-slicks.

Sittestilling

Du skal sitte komfortabelt på sykkelen.  Feil innstilt sykkel kan gå ut over kjøreegenskapene på sykkelen som kan være fatalt i utforkjøringer. Setet skal være vannrett (har du behov for at setet skal helle nedover for å sitte komfortabelt, er det det feil med innstillingen av sykkelen din). For innstilling av setehøyden (senter krank og toppen av setet) kan du ta utgangspunkt i skritt-høyden og gange denne med 0,883.  En vanlig feil er å justere setet i horisontalretningen for å justere avstanden mellom sete og styre.  Dette er feil - settet skal justeres i horisontalretningen for å få optimalt trokk. Avstanden til styret justeres med lengden på styrefremspringet.  For å gå mer nøye til verks anbefaler vi innstillingsmetoden til Competetive Cyclist.

Webdesign: NEWMEDIA